Monday, August 15, 2005

Permulaan Landskap Di Perancis

Sebelum Renassance
Rupabentuk bumi beralun-alun dan kawasan belum dicemari oleh perindustrian.Landskap yang hijau dan indah. Mempunyai Bandar-bandar kecil serta bangunan gereja. Daripada segi sosial, rakyatnya berminat kepada senibina dan Raja Perancis telah mengembangkan senibina landskap. (King Louis ke 13 dan ke 14 -1610-1715) Tugas Raja Louis ini adalah untuk mengembangkan seni dan sains dan mempunyai falsafah bagi membina satu tamadun yang sejahtera yang tiada tolok bandingnya. Dengan ini, pembinaan negara perlu dibuat. Cukai-cukai mula dikutip daripada rakyat kecuali golongan gereja. Ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat biasa. Berlakulah pemberontakan dan menyebabkan kejatuhan Perancis.
Faktor yang mempengaruhi pembangunan Perancis daripada segi landskap:
a.Versailles (sebuah istana)
b.Vauxhe Vicomte
c.Chantilly

Dibina oleh Louis ke 14, Perekanya ialah ‘Andre Le Notre’ (Senibina Klasik). Pembinaannya adalah formal dan terperinci. Falsafah keduanya ialah tamadun mesti mencerminkan kebahagiaan hidup. ‘Andre Le Notre’ berpendapat senibina perlu disusun atur semula dan menjadikan satu pemandangan yang luas terbentang dan menggambarkan darjat dan kedudukan rakyat perancis dan pada masa yang sama, memberi ransangan kepada deria mereka.Semua alam semulajadi perlu dipadankan dengan alam bina supaya istana ini boleh menunjukkan kekuasaan sesebuah negara.

Prinsip Rekabentuk Landskap Perancis:
a.Taman itu mesti digabungkan dengan alam asli sedia ada.
b.Rekabentuk mesti susunatur dengan mukabumi Paris yang beralun.
c.Taman itu mesti indah seolah-olah diukir oleh alam semulajadi.
d.Formaliti yang terdapat di Barough mesti mempunyai banyak ‘axis’. ‘Axis’ ini mestilah bertembung dengan kaki langit yang luas terbentang.
e.Taman mesti dihiasi dengan arca dan pancutan air.
f.Taman mestilah mempunyai kemahiran yang terperinci dan luas terbentang.
g.Taman mesti mempunyai ‘sense of directional’ (axis) untuk mengawal penglihatan supaya penglihatan berfokus dan tertumpu mengikut axis hingga infiniti dan keadaan ini masyarakat akan ‘enjoy’ dengan taman.
h.Taman mesti dihayati dari satu titik, tetapi ‘element of surprise’ mesti tersembunyi contoh air dan arca.
i.Untuk mendapatkan tanah yang terbentang, taman-taman kecil tidak dibenarkan menggunakan tangga.

Versailles
Taman dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan, topiary dan arca. Di Dalam Versailles landskap lebih tinggi daripada senibina. Ianya juga menjadi lambang landskap di Eropah dan telah menjadi ibu pejabat ‘International Federation of Landscape Architecture’.
Vauxhe Vicomte
Sebuah Rumah Menteri.
Chantilly
Rumah yang dikelilingi oleh air di atas tapak 3 segi. Air menjadi ‘sense of drama’. Manakala taman-taman kecil menjadi ‘sense of surprise’ dan taman-taman berbentuk geometric disebut ‘Patterra Garden.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

free counters