Wednesday, March 16, 2005

Konsep Pengolahan Rekabentuk

KONSEP PENGOLAHAN REKABENTUK

Konsep pengolahan merupakan satu proses untuk mendapatkan satu rekabentuk yang berfungsi dan menarik. Ia merupakan satu cara pengolahan elemen-elemen rekabentuk yang terdiri daripada garisan, bentuk, warna, ira, bau mahupun bunyi dengan bahan daripada tumbuhan dan bahan buatan manusia.

Konsep yang digunakan adalah kesatuan (unity), harmoni (harmony), perhatian (interest), keringkasan (simplicity), kepelbagaian (variety/diversity), penekanan (emphasis), keseimbangan (balance), skala dan perimbangan (scale and proportion) dan urutan (sequence).

a. Kesatuan (Unity)

Kesatuan merupakan satu penggabungan kepelbagaian elemen landskap kepada satu tema rekabentuk. Teknik ini termasuklah ulangan (repetition) elemen garisan, warna, bentuk atau ira. Ianya amat berkesan bila digabungkan di antara elemen yang sama di dalam satu kumpulan dan dihubungkan melalui bentuk memanjang.

b. Harmoni (Harmony)

Harmoni merupakan satu hubungan di antara elemen dan alam sekitar sekeliling yang ada. Ia adalah berbeza dengan kesatuan, harmoni adalah hubungan di antara elemen-elemen yang ada. Ideanya adalah untuk mendapatkan peralihan yang licin, hubungan yang kuat dan penampan yang secukupnya di antara elemen yang berlainan.

c. Perhatian (Interest)

Ianya merupakan perasaan ingin tahu, terpesona dan menarik. Perhatian didapati melalui kepelbagaian bentuk, ira, warna dan bertukar di dalam pergerakan atau pun arah. Walaupun ianya bukan daripada prinsip rekabentuk tetapi penting untuk mendapatkan satu rekabentuk yang estatik.

d. keringkasan (simplicity)

Ringkas merupakan hasil daripada pengurangan ataupun pembuangan elemen-elemen yang tidak penting di dalam sesuatu rekabentuk. Ianya merupakan ekonomi terhadap elemen garisan, bentuk, ira dan warna. Keringkasan merupakan asas pembentukan untuk mendapatkan kejelasan dan tujuan sesuatu rekabentuk. Walau bagaimanapun keringkasan boleh membawa kepada satu keadaan yang sama (monotonous) dan tidak menarik.

e. kepelbagaian (variety/diversity)

Kepelbagaian adalah berlawanan dengan keringkasan. Ia boleh menjadikan satu rekabentuk tidak menarik jikalau tidak ada unsur kesatuan yang kuat di dalamnya.

f. Penekanan (Emphasis)

Ianya merupakan satu penekanan akan pentingnya satu-satu eleman di dalam landskap. Kegunaan yang terhad ke atas penekanan ini akan dapat menenangkan penglihatan dan menolong di dalam orientasi. Keseluruhan rekabentuk akan menjadi lebih menarik apabila pengguna dapat mempastikan apakah unsur yang penting di dalamnya.

Penekanan dapat di capai apabila terdapat unsur perbezaan (contrast). Contohnya bahan bersaiz besar di antara bahan-bahan yang bersaiz kecil, penggunaan warna yang terang di antara yang malap. Penekanan juga dapat di capai dengan penggunaan unsur yang unik.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

free counters