Monday, March 21, 2005

Final Project Brief (Julai 05)

POLITEKNIK PORT DICKSON LANDSCAPE MASTER PLAN

Nama Pensyarah : Shamsul Johari, Reduan Mahad Semester : Sesi Julai 2005
Jabatan : Kejuruteraan Awam (Seni Bina) Tarikh : Sesi Julai 2005
Kod & M/Pelajaran : C 5627 – Rekabentuk Landskap Kelas : DSB 5

Final Projek
Bagi salah sebuah kawasan yang berpotensi, Politeknik Port Dickson secara umumnya tidak menunjukkan imej yang dapat menggambarkan ia terletak di salah satu destinasi pelancongan dan peranginan serta tidak menunjukan ‘spirit of the place’ kawasan tepi pantai. Elemen-elemen dan unsur-unsur kelihatan yang ada tidak mewujudkan ‘sense of belongings’ bagi tempat tersebut.

Bagi meningkatkan taraf dan kualiti pembangunan landskap di bandar baru ini, imej berkenaan perlu ditonjolkan dengan lebih berkesan sesuai dengan fungsi dan kewujudan komponen pembangunan bandar yang terdapat di dalamnya.

Pelajar-pelajar dikehendaki membuat kajian tentang garis panduan dan semua perkara yang berkaitan dengan pembangunan landskap merangkumi landskap lembut dan kejur. Hasil kajian berkenaan akan digunakan bagi pembangunan salah satu komponen bandar yang telah dipilih dari zon-zon pentadbiran, komersil, institusi pendidikan, institusi keagamaan, perumahan dan kawasan-kawasan lapang untuk pembangunan taman-taman awam.

Dapatan maklumat dari kajian berkenaan akan di aplikasikan di tapak pembangunan landskap yang dicadangkan. Pernyataan dan penyelesaian masalah (problem statement and problem solving / issue definition) secara kolektif di kawasan tersebut akan dibuat berdasarkan inventori, analisa dan sintesis terhadap perkara-perkara berkenaan.

Bagi tujuan kajian Literature Review dan kajian tapak, pelajar-pelajar perlu melaksanakannya di dalam kumpulan seramai 4 (empat) orang bagi setiap kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki memilih komponen pembangunan bandar yang telah dinyatakan terdahulu untuk kajian. Kawasan tapak pembangunan landskap yang akan dicadangkan perlu dipilih oleh setiap kumpulan dan dibincangkan dengan pensyarah untuk kelulusan. Keperluan persembahan akan diperincikan kemudian.

Bagi cadangan reka bentuk kawasan terperinci pula akan ditentukan oleh tiap-tiap kumpulan kawasan reka bentuk yang perlu disediakan oleh setiap individu di dalam kumpulan. Keperluan presentation folio bagi individu akan ditentukan kemudian.

*** Markah akan dipertimbangkan bagi kaedah persembahan yang ringkas, padat, tepat dan berinovasi. Bagi penghantaran yang lewat, markah akan DITOLAK!

………‘demi masa; sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian’………………al-Asr’
.....‘ilmu akan luput tanpa amalan; amalan akan luput tanpa keikhlasan’………al-Ghazali

M – 00/00/05 – 29/00/05 M Brief / Literature Review / Site Inventory, Analysis, Synthesis.
M – 00/00/05 M Landscape Master Plan Proposal.
M – 00/00/05 M Action Area Landscape Proposal.
M - 00/00/05 M Presentation & Planting Plan

Nota : Kajian Kes sekurang-kurangnya satu (1)

‘The Best Knowledge Came From Imagination’_Enstine
Sila layari laman web:
http://Shamsulandskap.blogspot.com
Untuk pengetahuan semasa : http://shamsuljohari.blogspot.com
Untuk pengetahuan landskap :http://www.pwpla.com/

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam.saya merupakan seorg pelajar landscape salah sebuah universiti di kuala lumpur.saya berminat dengan isu yg diutarakan berkenaan dengan politeknik port dickson. boleh tak saya mendapatkan contact number untuk meminta several comments due to my project

3:13 AM  

Post a Comment

<< Home

free counters